Leegstaand paleis - Reisverslag uit Lhasa, China van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu Leegstaand paleis - Reisverslag uit Lhasa, China van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu

Leegstaand paleis

Door: Nico en Ria

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ria

07 November 2017 | China, Lhasa

Twee maanden terug hadden wij bijna een nieuw huis gekocht. Dat deed best wat met ons en regelmatig kijken we nog op funda. Hier in Lhasa hadden we daar geen gedachten meer over, totdat wij het zomerpaleis van de Dalai Lama bezochten. De huidige Dalai Lama is de 14e. Hij heeft in de jaren 1953 e.v. het zomerpaleis, even ten westen van Lhasa, laten bouwen. Hij is er in 1956 ingetrokken, maar moest in 1959 vluchten toen de Chinezen Tibet annexeerden. De 14e Dalai Lama woont nu als banneling ergens in India. Het zomerpaleis staat dus leeg. Nadat wij een "bezichtiging" hadden gedaan leek het ons toch maar niks: energieklasse Z, gedateerde badkamer, enz.. En of het echt te koop is, dat dachten wij van niet.

Het paleis is gebouwd in een parkachtig gebied (Norbulingka), waar ook het zomerpaleis van de 7e Dalai Lama staat. Ook staan er diverse tempels en paviljoens met oude zijden Thangkas en andere zaken, die ondanks vernielingen in de culturele revolutie bewaard zijn gebleven. Omdat de Chinezen aan Tibetaanse cultuur en spirituele leiders liever geen aandacht geven, is het er erg rustig. Echter voor de tibetanen een belangrijke plaats om naar toe te gaan. Je vindt er dus locals, toeristen en een verdwaalde chinees. Het wordt er gedoogd, totdat de chinezen er een HSL, snelweg of stadswijk neerzetten. Het winterpaleis Potala (zie op bezoek bij de Dalai Lama) is veel bekender en toeristischer vanwege zijn ligging. De Potala torent 300 meter op een rots in mooie kleuren boven de stad uit. Dat is wat anders dan verscholen in een park in de vallei.

Bij de ingang staan twee witgekalkte leeuwen, net zoals de gouden leeuwen in de Verboden Stad in Beijing. Inmiddels weten we het essentiële verschil tussen de linker en rechter leeuw. Wie ziet dat ook en waarom?
Omdat er zo weinig mensen in het zomerpaleis van de huidige (14e) Dalai Lama komen oogt alles authentiek. Je loopt zo door alle vertrekken, waar je het idee krijgt dat het er sinds 1959 nog onaangeroerd bij staat. De vloerbedekking, tafels, banken, tronen, muurschilderingen (erg mooi!, no pictures) en zelfs 2 radio's staan er nog. Eén radio is een kadotje van de russen, de andere van de indiërs, bij staatsbezoeken vlak voor de annexatie door de chinezen.

De huidige Dalai Lama is uit het volk gekozen. Hij was toen 5 jaar oud. Het verhaal is als volgt: toen Dalai Lama de dertiende aan zijn laatste dagen bezig was ging hij mediteren. In de opmaat naar zijn dood heeft hij brieven geschreven met aanwijzingen voor zijn opvolging. Deze brieven zijn toen verzegeld. Na zijn dood liet Dalai Lama de 13e zijn hoofd naar het oosten hangen, terwijl hij steeds naar het zuiden had gemediteerd. Zijn ministers zijn toen naar het oosten van tibet afgereisd, waar ze gingen mediteren aan een meer. Plotseling zagen ze in het meer een huis met een golvend groen dak. In de inmiddels geopende verzegelde brieven stonden aanwijzingen in de vorm van letters. Al puzzelend kwamen zij bij een groot klooster. Vanuit het klooster zagen zij een dorp liggen met daarin een huis met een golvend groen dak. Toen zij daar aankwamen troffen zij daar een 5-jarig jochie aan. Hij kwam gelijk naar hen toe, de vonk sloeg over, zeg maar. Ook werden er nog een aantal tests gedaan met de parafernalia, en toen dat allemaal goed was, is het kind gebombardeerd tot Dalai Lama de 14e. Hij is met zijn familie verhuist van het oosten van Tibet naar Lhasa, waar hij verder onderwijs heeft gekregen om een echte Dalai Lama te worden. Inmiddels is gebleken dat hij erg leergierig was, interesse heeft in moderne dingen, zoals horloges, etc., maar helaas in ballingschap moet leven. Hij is nu 85 jaar oud en heeft al aangegeven dat zijn opvolger niet uit Tibet zal komen. Wij wensen hem nog een lang leven toe, maar zijn wel benieuwd hoe de 15e gevonden gaat worden.

Inmiddels hadden wij afscheid genomen van onze chauffeur, dus moesten we terug met de gids met een taxi naar het centrum van Lhasa. Ook dat is weer een belevenis, vooral het interieur van de taxi. Hopelijk is de foto duidelijk, maar het vehikel leek op een rijdende boeddhistische tempel. Old town Lhasa hadden we al eerder bezocht bij het bezoek aan de Jokhang tempel (zie Lhasa - Tibet), maar nu deden we het wat uitgebreider. Ook hebben we lokaal gelunched voor een prijs dat circa een kwart is van de menukaart in het hotel... Al lopend (!) hebben we de Old Town doorkruist en het hotel weer bereikt. Bij het hotel hebben we met smart afscheid genomen van onze geweldige gids Jig-Ma. Er is in Lhasa nog veel meer te zien en te beleven, het is een indrukwekkende ervaring.

To be continued.