Beijing - China - Reisverslag uit Peking, China van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu Beijing - China - Reisverslag uit Peking, China van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu

Beijing - China

Door: Ria knotters

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ria

30 Oktober 2017 | China, Peking

Op 28-10-2017 heeft Steven ons om 11:45 op het station Meppel afgezet. Onze reis is begonnen! De treinreis naar Schiphol en inchecken verliepen vlekkeloos. Het KLM-vliegtuig had wel wat "technische" problemen, waardoor het boarden een half uur op zich liet wachten. Geen probleem, want het was zeer aangenaam om naar Chineesjes te kijken, die allemaal als eerste het vliegtuig in willen. De piloot meldde dat hij wat extra brandstof had getankt en het tijdverlies door wat meer gas te geven wel in zou lopen.
Na 9 uur vliegen, wat overigens ook de geplande normale vliegtijd is, landden we op Beijing-Airport. Een kolossaal vliegveld, waar we al met al een uur nodig hadden voordat we de bagage hadden en door de douane konden. Daar stond Jack, onze gids met een bordje "Nicolaas & Maria Knotters" ons op te wachten. Even bellen met "Dong", onze chauffeur en dan ruim 45 minuten hollen en stilstaan op de snelweg naar ons hotel: het Penta hotel. Jack regelde het inchecken en om 11:30 doken wij het bed in om onze slechte nachtrust in het vliegtuig in te halen. Wij hadden bij elkaar slechts 3 uurtjes gedommeld in het vliegtuig, en dan is een dutje in het hotel heerlijk. Na 2,5 uur slapen zijn we op pad gegaan. Het is stralend weer, geen wolkje in de lucht, een licht briesje, geen smog, en een graad of 12, dus lekker fris.
Wij hebben een schitterende stadswandeling gedaan. Eerst naar het Tiananmen plein, waar een aantal mooie Chinese gebouwen staan. Daarna geslenterd door een stadswijk, even ten zuide van de Verboden Stad. In onze reisgids staat het gebied aangeprezen als een Mekka voor verzamelaars: traditionele winkelstraten voor schilders, dichters en kunstliefhebbers, met mooie dingen voor studeerkamer, waardevol antiek en allerlei Chinese souvenirs. Omdat het zondag was en de Chinezen zaterdag en zondag vrij zijn, was het er erg gezellig. Beijing telt circa 22 miljoen inwoners en is qua oppervlakte iets kleiner dan Nederland. Er rijden circa 20 miljoen auto's, waarin je één dag van de week niet mag rijden. Dat wordt bepaald door het eindcijfers van het kenteken, bijvoorbeeld eindigend op 1 of 6 mogen maandags niet rijden. Omdat het de Chinezen economisch voor de wind gaat, stimuleert dat weer het hebben van een tweede auto, maar dan natuurlijk met een ander laatste cijfer als kenteken. Het is overigens wel moeilijk om een kenteken voor een nieuwe auto te krijgen. Een langdurige ambtelijke procedure, maar goed, al die Chineese ambtenaren moeten ook wat te doen hebben.
Na ons bezoek aan Liulichang stadswijk zijn we naar het plein van de Hemelse Vrede (Tiananmenplein) gelopen, waar we de ceremonie van het strijken van de vlag, wegens het invallen van de duisternis, hebben bekeken. Best wel leuk en erg druk. Lol om al die Chinezen met hun mobieltjes op stok. Wij torenen ver boven de Chinezen uit, en worden vaak nagekeken en becommentarieerd. Soms proberen we een praatje op straat, maar het valt ons tot nu toe tegen hoe weinig Chinezen een woordje engels kunnen spreken. Op straat is erg veel politie en militairen. Rondom het Tiananmenplein veel fuiken met security checks, tot en met röntgen apparaten waar je rugzak doorheen moet.
Het internet is in een woord ruk, zowel in hotel als in restaurants. Het lijkt net alof de internet mogelijkheden enorm afgeschermd zijn. Je kan niet whats-appen via internet. Dat kan alleen als je roaming aanzet op de telefoon. Dat doen we dus maar en hopen dat Vodafone het uiteindelijk niet blokkeert vanwege een gebruikslimiet.
Op de terugweg hebben we in een lokaal restaurant heerlijk gegeten. Een soort Foe Yong Hai met wat wokgroenten, witte rijst en een biertje uit blik. Dat alles voor 107 yuan (13.85 euro).
Op de hotelkamer de eerste helft van de wedstrijd Vitesse-PSV (1-1 rust) bekeken, per toeval gevonden uit onnoemelijk veel tv-zenders. Enfin, beetje thuis gevoel, na zoveel indrukken op deze eerste dag in deze bijzondere stad.

• 30 Oktober 2017 - 18:49

Lucy:

Oh wat gezellig weer om de reisverslagen te ontvangen en te lezen. Wonderlijk he dat er zo slecht Engels gesproken wordt. Schijnt in Japan ook zo te zijn. Maar het meest wonderlijke is toch wel dat internet. Als je nou ergens verwacht dat dat in orde is........
    Jongens geniet. Wij genieten op afstand mee.

• 30 Oktober 2017 - 19:04

Geesje Blokzijl:

Wat leuk om het eerste verslag alweer te lezen.
    In onze dromen reizen we mee.
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en heel veel vakantie plezier.

• 30 Oktober 2017 - 22:01

Lida:

Ah, interessant, leuk en bijzonder om jullie reisverslagen weer te kunnen lezen. Chinese studenten (jonge mensen) op het Cibap spreken ook niet of nauwelijks Engels.
    Ik heb trouwens vorige week mijn huis verkocht. Ik heb nog niks nieuws. Misschien nu ook naar China van "de winst"??? ;-)